eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieJak rozpoznać dropshipping i nie stać się importerem wbrew woli?

Jak rozpoznać dropshipping i nie stać się importerem wbrew woli?

2018-10-26 09:02

Jak rozpoznać dropshipping i nie stać się importerem wbrew woli?

Jak rozpoznać dropshipping? © golibtolibov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Zakupy przez internet to już chleb powszedni. Zamawiając towar online mamy prawo podejrzewać, że kwestie odpowiedzialności za przesyłkę spoczywają na e-przedsiębiorcy. Tymczasem bywa inaczej. Tak jest w przypadku dropshippingu, przy okazji którego kupujący, najczęściej zupełnie nieświadomie, staje się importerem. Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada, jak rozpoznać e-pośrednika, który nie jest typowym sprzedawcą internetowym.

Przeczytaj także: Dropshipping a prawa konsumenta. Na co zwracać uwagę?

Dropshipping to model, w którym odpowiedzialność za proces przesyłki zostaje przeniesiona ze sprzedawcy na dostawcę. W ten sposób ten pierwszy staje się wyłącznie pośrednikiem w transakcji, której stronami są de facto kupujący i dostawca produktu, co dodatkowo oznacza, że konsument staje się importerem towaru. W efekcie tego, sprzedawca traci również kontrolę nad procesem wykonania umowy, w szczególności nie ma pewności, czy przesyłka dotarła na czas, a zamówiony produkt był zgodny z umową i pozbawiony wad. I wprawdzie model dropshippingu NIE ZWALNIA go z odpowiedzialności za poprawność realizacji transakcji , to jednak praktyka pokazuje, że w razie kłopotów konsument najczęściej bywa odsyłany do dostawcy, bo to z nim zawarł transakcję. Dlatego tak ważne jest zdiagnozowanie oferty, w której mamy do czynienia z dropshippingiem.

Jak rozpoznać dropshipping?

1. Cena


Polityka dropshippingu głównie jest wykorzystywana przez e-sklepy oferujące sprzęt elektroniczny (przede wszystkim smartfony) sprowadzane z Azji. Zakup produktu jest najczęściej możliwy nawet o kilkaset złotych taniej. Przy produktach widnieje wówczas przekreślona cena, która mogłaby uchodzić za prawdziwą.

2. Słowa klucze z regulaminów


  • „Kupujący jest importerem […]”
  • „[…] sprzedawca towaru z Azji.”
  • „[…] wysyłka w 24 h.”
  • „Klient jako importer towaru uiszczenia opłaty celno-skarbowe”
  • "Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy."*
  • "Towar należy odesłać do dostawcy […]"
  • „[…] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.”
  • "Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego
    i dostawcę."
  • „Przesyłka zostanie dostarczona do 70 dni.”**
  • „[…] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet do 40 dni roboczych."**

* podmiot prowadzący stronę internetową często określa się jako "usługodawca" a nie "sprzedawca"

** przepisy UE jasno wskazują, że konsument powinien otrzymać towar w ciągu 30 dni. Wszelkie wydłużenia tego terminu są kolejną wskazówką, że towar najprawdopodobniej pochodzi z Azji.

fot. mat. prasowe

Przykłady zapisów

W dropshippingu konsument często nieświadomie staje się importerem.


3. Przykładowa sprawa


Konsument zakupił telefon w sklepie internetowym prowadzonym w języku polskim za kwotę ponad 1300 PLN. Został poinformowany, że telefon ma zostać przysłany z Chin, więc czas oczekiwania może trwać około miesiąca. Paczka z towarem z Chin via Holandia dotarła na jego adres. Po jej otwarciu okazało się, że w środku znajduje się zupełnie inny model telefonu niż zamówiony.

Konsument chciał skontaktować się ze sklepem. Próbował zadzwonić wielokrotnie pod numer widniejący na stronie, ale bezskutecznie. Dostał jednak odpowiedź mailem, która nie wskazywała, że sklep chce rozwiązać jego problem. Zdecydował się więc skorzystać z prawa do zwrotu. Otrzymał potwierdzenie, że odstąpienie od umowy zostało przyjęte, ale nie dostał adresu, na który mógłby odesłać telefon. Bez możliwości odesłania towaru, nie mógł liczyć na zwrot pieniędzy. Pisał do sklepu, tym razem jego wiadomości pozostawały bez odpowiedzi.

Konsument spostrzegł, że sklep jest zarejestrowany na terenie Wielkiej Brytanii i zgłosił się po pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Przedsiębiorca, który okazał się jedynie pośrednikiem w umowie sprzedaży, odmówił udziału w pozasądowym rozwiązaniu.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: