Overbooking i co dalej?
2017-08-25 11:12
Pasażer na lotnisku © vchalup - Fotolia.com
Odmowa wejścia na pokład ze względu na sprzedaż większej ilości biletów niż dostępnych miejsc nie jest sytuacją odosobnioną, dlatego też powinni być na nią przygotowani wszyscy ci, którzy podróżują samolotami. Warto również zdawać sobie sprawę, że sprzedaż większej ilości biletów niż dostępnych miejsc jest standardową praktyką przewoźników, ale pasażerowi, który zostaje odprawiony z kwitkiem przysługują określone prawa.
Przeczytaj także: Overbooking pod kontrolą, czyli nowe udogodnienie Wizz Air
Tak jak zaznaczono już we wstępie, overbooking, a więc sprzedaż większej ilości biletów niż miejsc w samolocie, to praktyka stosowana powszechnie przez przewoźników lotniczych. W ten właśnie sposób linie lotnicze zabezpieczają się przed sytuacją, w której tracą zyski na skutek rezygnacji pasażerów z lotu. Kwestie związane z nadrezerwacjami nie doczekały się prawnych regulacji, w efekcie czego linie lotnicze nie muszą nawet informować swoich pasażerów o istnieniu takiego ryzyka.Przykro nam, mamy komplet
A zatem, sam zakup biletu lotniczego nie daje nam jeszcze pewności, że znajdzie się dla nas miejsce na pokładzie samolotu. Może zdarzyć się, że przy odprawie zamiast "zapraszamy" pasażer usłyszy "przykro nam, ale mamy już komplet pasażerów".
Właśnie dlatego nie warto czekać do ostatniej chwili z odprawą i najlepiej zrobić to wcześniej przez internet. W sytuacji overbookingu linie lotnicze w pierwszej kolejności mają obowiązek poszukania osób, które dobrowolnie zrezygnują z lotu w zamian za bilet na inny rejs i rekompensatę, najczęściej w formie vouchera lub finansowej. Jeżeli nie będzie ochotników, przewoźnik będzie musiał niektórym pasażerom odmówić przyjęcia na pokład i zapewnić im alternatywny lot.
Co w sytuacji, gdy nie zostaniemy wpuszczeni na pokład?
Jeżeli linie lotnicze odmówiły przyjęcia na pokład, pasażer ma prawo do opieki, zwrotu ceny biletu lub innego połączenia, a także może dochodzić odszkodowania.
Prawa pasażerów linii lotniczych regulowane są rozporządzeniem WE nr 261 i dotyczą przewoźników zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Na tej podstawie linie lotnicze w sytuacji overbookingu mają pewne obowiązki względem pasażerów.
fot. mat. prasowe
Obowiązki przewoźnika
Przewoźnik powinien każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację dotyczącą przysługujących mu praw. Pasażer powinien mieć świadomość, że może oczekiwać od przewoźnika odpowiedniej opieki i odszkodowania. Pasażerom, którym odmówiono wejścia na pokład, przysługuje również prawo do opieki – przewoźnik ma obowiązek zapewnienia pasażerom bezpłatnych posiłków i napojów w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na kolejny lot. Ponadto pasażerowie mają zagwarantowane przeprowadzenie dwóch rozmów telefonicznych, dalekopisów, faksów lub e-mailowych. Zakwaterowanie w hotelu wraz z transportem powinno być zapewnione, jeżeli konieczność oczekiwania przekracza dobę.
fot. mat. prasowe
Wysokość odszkodowania
Prawo do odszkodowania
W związku z odmową wpuszczenia na pokład pasażerowie mogą również dochodzić odszkodowania od linii lotniczych.
Jego wysokość uzależniona jest od trasy przelotu:
- 250 euro w przypadku rejsów do 1500 km;
- 400 euro w przypadku rejsów wewnątrz UE powyżej 1500 km i między 1500 a 3500 km w przypadku rejsów poza UE;
- 600 euro dla pozostałych rejsów.
Przeczytaj także:
UOKiK sprawdza, czy Ryanair naruszył prawa pasażerów
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)