eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckiePrezenty świąteczne na ostatnią chwilę. Na co uważać?

Prezenty świąteczne na ostatnią chwilę. Na co uważać?

2016-12-21 13:21

Prezenty świąteczne na ostatnią chwilę. Na co uważać?

Kupowanie prezentów w sieci © olly - Fotolia.com

Do Świąt Bożego Narodzenia pozostało kilka dni. Wiele osób w panice przeszukuje strony sklepów internetowych, aby zdążyć z zakupem gwiazdkowego prezentu. Na co zwrócić uwagę kupując prezenty świąteczne przez internet?

Przeczytaj także: Świąteczne zakupy przez internet. Internauci pytają, ekspert odpowiada

1. Sprawdź, czy prezenty świąteczne dotrą na czas


Do pierwszej gwiazdki pozostało już naprawdę niewiele czasu. Zdarza się, że sklepy internetowe odnotowują tak dużą liczbę zamówień, że zmuszone są wydłużyć termin realizacji zamówienia. Jeśli na stronie sklepu widnieje (sprzeczny z przepisami ustawy o prawach konsumenta) komunikat „terminy dostawy nie są wiążące”, wówczas zdecydowanie warto się zastanowić i rozważyć zakupy w innym sklepie. Nikt bowiem nie chce otrzymać gwiazdkowego prezentu po terminie.

2. Sprawdź informacje na temat sklepu


Na stronie e-sklepu powinny być zamieszczone informacje na temat przedsiębiorcy. Jeżeli nie możesz znaleźć informacji identyfikujących sprzedawcę jak np. dane rejestrowe firmy, to warto zachować czujność. Powinien nas również zaniepokoić brak pełnych danych kontaktowych czy informacji o prawie do odstąpienia od umowy. W takiej sytuacji lepiej wstrzymać się od zakupu i zamówić interesujący nas produkt w innym sklepie. W ustaleniu wiarygodności e-sklepu pomocne mogą okazać się znaki jakości. Warto jednak sprawdzić, czy za certyfikatem stoi wiarygodna i niezależna firma.

3. Przeczytaj, co na temat e-sklepu sądzą inni


Opinie zamieszczone przez kupujących online są cennym źródłem informacji dla przyszłych klientów e-sklepu. Pozwalają sprawdzić, jak przebiega proces realizacji zamówienia i jakiej jakości są zamówione produkty. Ponadto pozwalają sprawdzić reakcje e-sklepu na zaistniałe problemy. W każdym e-sklepie zdarzają się bowiem sytuacje, których nie można przewidzieć. Jeśli sprzedawca aktywnie odpowiada na pytania, stara się wyjaśnić sytuację i zaproponować rozwiązanie, jest to znak, że takiemu przedsiębiorcy można zaufać. W przypadku pojawienia się trudności, nie pozostawi nas bez odpowiedzi.

fot. olly - Fotolia.com

Kupowanie prezentów w sieci

Zanim przystąpimy do świątecznych zakupów powinniśmy sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Jest to istotniejsze od oferowanego asortymentu.


4. Zwróć uwagę na cenę


Jeśli cena danego produktu jest kilkakrotnie niższa od ceny rynkowej, to należy nabrać podejrzeń i dokładnie sprawdzić sprzedawcę. Zdarzały się już bowiem przypadki nieuczciwych przedsiębiorców, którzy oszukali kupujących online oferując produkty w zbyt atrakcyjnych cenach.

5. Uważaj na promocje


Warto również dokładnie sprawdzić warunki promocji. Jeśli sprzedawca wskazuje, że dany rabat czy obniżka obejmuje cały asortyment, to powinien również dotyczyć produktów, które są objęte innymi promocjami. Niedozwolone jest sztuczne zawyżanie cen tuż przed promocją i podawanie nieprawidłowych informacji o cenach obowiązujących wcześniej. Dodawane czasem gratisy do produktów muszą być rzeczywiście darmowe, sprzedawcy nie mogą na nich zarabiać. Jeżeli chcemy zweryfikować, czy dany gratis jest rzeczywiście przyjemną niespodzianką, powinniśmy sprawdzić cenę produktu bez gratisu.

6. Sprawdź oferowane metody płatności


Jeśli e-sklep oferuje płatność z góry jako jedyną metodę płatności, warto dokładniej sprawdzić sprzedawcę – cofnięcie przelewów bankowych nie zawsze jest możliwe. Ponadto, gdy na stronie podajemy nasze dane osobowe, a zwłaszcza np. dane dotyczące konta bankowego lub karty płatniczej wówczas adres w górnym pasku przeglądarki powinien zaczynać się od „https” zamiast „http”. W adresie powinien również widnieć symbol zamkniętej kłódki oznaczający, że jest to bezpieczne połączenie szyfrowane.

7. Skorzystaj z gwarancji zwrotu pieniędzy


Wszystkie e-sklepy certyfikowane przez Trusted Shops oferują kupującym gwarancję zwrotu pieniędzy. Ma ona zastosowanie w przypadku braku dostawy opłaconego towaru lub braku zwrotu pieniędzy po odstąpieniu od umowy przez klienta sklepu. W większości przypadków konsumentom oferowana jest gwarancja w modelu Classic. Wówczas na stronie z potwierdzeniem zamówienia kupującym wyświetla się bezpłatne zaproszenie do skorzystania z gwarancji.

Zanim przystąpimy do świątecznych zakupów powinniśmy sprawdzić wiarygodność sklepu internetowego. Jest to istotniejsze od oferowanego asortymentu. Jeśli już mamy pewność, że sklep jest bezpieczny, możemy dać się ponieść fantazji i przystąpić do świątecznych zakupów online. Zakupy w interencie to bardzo wygodna i coraz bardziej popularna alternatywa dla zatłoczonych w okresie światęcznym tradycyjnych sklepów. Jak wynika z badania Deloitte, w tym roku Polacy przeznaczą ponad jedną trzecią swojego bożonarodzeniowego budżetu na prezenty świąteczne zakupione w sklepach internetowych.

Marcin Jędrzejak, specjalista ds. prawa w

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: