Przygotuj się na RODO, czyli nadchodzi nowa ochrona danych
2016-07-05 12:13
Niedługo zmienią się regulacje dotyczące ochrony naszych danych osobowych © BillionPhotos.com - Fotolia.com
Przeczytaj także: Ocena skutków przetwarzania danych dla ich ochrony
Takie samo prawo w całej Unii Europejskiej
Ogólne Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (potocznie nazywane RODO) wprowadza jednolite prawo w zakresie danych osobowych we wszystkich 28 państwach członkowskich. Oznacza to, że te same przepisy będą obowiązywały w Polsce jak i np. w Niemczech czy Francji. Firmy spoza UE, które świadczą usługi dla Europejczyków – np. sklepy internetowe czy firmy kurierskie również będą obowiązywały te same zasady. Jest to bardzo istotna zmiana, ponieważ Polacy coraz chętniej podróżują po Europie. Po wejściu w życie RODO niezależnie, w którym kraju członkowskim będziemy przebywać, wszędzie będziemy posiadali te same prawa, a administratorzy danych (odpowiadający za ich przetwarzanie) te same obowiązki.
Ważne: Wnoszenie skargi – niezależnie do którego organu nadzorczego – będzie bezpłatne. Do tej pory w przypadku wnoszenia skargi do polskiego organu nadzorczego - GIODO trzeba było wnosić za każdym razem opłatę skarbową w wysokości 10 zł.
Prywatność by design i by default
Ochrona danych, w myśl nowych regulacji, ma być uwzględniana już podczas projektowania przez przedsiębiorców nowych produktów i usług. Dzięki temu przetwarzane dane oraz nasza prywatność mają być chronione od samego początku. Oznacza to, że np. zakładając sklep internetowy jego właściciel będzie musiał pomyśleć o rozwiązaniach zabezpieczających dane już na etapie przygotowania biznes planu.
– Prywatność będzie chroniona nie poprzez dodatki do systemu lub nakładki przygotowane do już istniejących rozwiązań, lecz włączona w konstrukcję każdego projektu jako jedna z jego części. – dodaje adwokat Anna Dmochowska, specjalista ds. ochrony danych osobowych ODO 24.
Zgodnie z koncepcją privacy by default – prywatność traktowana jest również jako standardowe ustawienie systemów – czyli np. w serwisach społecznościowych domyślnie udostępniana powinna być minimalna ilość informacji o nas jako użytkownikach, a o poszerzeniu ich zakresu powinniśmy decydować tylko my sami zmieniając odpowiednie ustawienia.
Ważne: Aktualnie takie rozwiązania nie są regulowane w polskim prawie, stanowią dobrą praktykę. Po wejściu w życie RODO firmy będą zobowiązane do ochrony naszych danych osobowych bez podejmowania przez nas jakichkolwiek działań.
fot. mat. prasowe
Jakie zmiany przyniesie nowe rozporządzenie
fot. mat. prasowe
Jakie zmiany przyniesie nowe rozporządzenie cd.
Profilowanie
Rozporządzenie ogranicza podleganie decyzjom opartym wyłącznie na profilowaniu – polegającym na wykorzystywaniu danych osobowych do analizy lub prognozowania np. osobistych preferencji, naszych przyszłych zachowań (a także na innych formach zautomatyzowanego przetwarzania danych). Chodzi o takie decyzje, które powodują wobec nas skutki prawne, a także te które w inny istotny sposób na nas wpływają. Ograniczenie to nie dotyczy jednak sytuacji, gdy dana decyzja jest niezbędna do zawarcia umowy między nami a konkretną firmą lub opiera się na naszej wyraźnej zgodzie.
Jak wygląda to w praktyce?
– Jeżeli jakaś firma będzie nas profilowała w celach marketingowych – bez względu na to czy będzie to bank, sklep czy instytucja publiczna – będziemy mogli zgłosić swój sprzeciw. Korzystanie z profilowania będzie możliwe natomiast w sytuacji, gdy przekażemy dane niezbędne do zawarcia umowy – np. w przypadku ubezpieczeń lub decyzji kredytowych. – mówi Leszek Kępka, eksperta ds. ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji współpracujący z ODO 24.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)