Własność intelektualna firmy bez ochrony?
2014-12-19 10:47
Chroń własność intelektualną firmy © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Prawa autorskie: fotografie a prawa twórców utworów fotografowanych
W przypadku większości przedsiębiorstw zastosowanie znajdą przepisy o prawie autorskim. Ważne! Prawo autorskie przysługuje twórcy z mocy prawa, to znaczy nie trzeba niczego rejestrować ani patentować.– W świetle ustawy prawa autorskie dzielimy na majątkowe i osobiste – mówi mecenas Konrad Syryca z Fic Syryca Kancelarii Radców Prawnych Sp. P. – Autorskie prawa majątkowe pozwalają na czerpanie z dzieła korzyści majątkowych i można je np. sprzedać. Autorskie prawa osobiste wiążą dzieło z nazwiskiem autora i są niezbywalne – dodaje mec. Syryca.Prawa autorskie mogą odnosić się np. do materiałów reklamowych, logotypu, czy programu komputerowego. Jeżeli w ramach prowadzonej działalności gospodarczej piszemy artykuły, to są one objęte prawem autorskim – możemy np. zdecydować się sprzedać tekst wydawnictwu (przeniesienie praw majątkowych), nadal pozostając jego autorem (prawa osobiste). Co robić gdy ktoś naruszył nasze prawa i np. wykorzystał projekt graficzny, albo opublikował tekst zamieszczony na stronie www firmy?
Długa lista żądań
Prawo daje nam szereg możliwości. Tutaj skupimy się na naruszeniach autorskich praw majątkowych. Twórca, którego prawa w tym zakresie zostały naruszone może żądać:
- zaniechania naruszenia
- usunięcia skutków naruszenia
- naprawienia wyrządzonej szkody
- wydania uzyskanych przez naruszyciela korzyści
Poszkodowany może domagać się też zamieszczenia ogłoszenia w prasie na koszt osoby, która dopuściła się naruszenia prawa, bądź wpłacenia przez tę osobę stosownej kwoty na Fundusz Promocji Twórczości. Tyle jeśli chodzi o powództwo cywilne. Warto dodać, że sprawa naruszenia autorskich praw majątkowych podlegać może odpowiedzialności karnej. Każdy, kto bez uprawnienia (bądź wbrew jego warunkom) rozpowszechnia cudzy utwór, musi liczyć się z karą grzywny, ograniczenia bądź pozbawienia wolności na okres nawet 2 lat.
fot. mat. prasowe
Chroń własność intelektualną firmy
Daj znać, że masz znak!
Przedsiębiorstwa powinny zwrócić uwagę na możliwość rejestracji wzorów przemysłowych oraz zgłoszeń znaków towarowych w Urzędzie Patentowym. Aby wzór przemysłowy uzyskał taką ochronę musi spełniać konkretne wymogi: dotyczyć postaci wyrobu lub jego części, być nowym oraz posiadać indywidualny charakter. Znak towarowy to (mówiąc w skrócie) oznaczenie, które pozwala odróżnić jeden produkt od innych. Czas trwania prawa ochronnego na znak towarowy wynosi 10 lat. Zgłoszenie towaru podlega specjalnej procedurze – jej opis znaleźć można na stronie Urzędu Patentowego.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)