Jakie są prawa konsumenta. 10 ważnych zmian od 25 XII 2014
2014-08-28 00:50
Nowa ustawa o prawach konsumenta daje wiele przywilejów konsumentom. © lighthouse - Fotolia.com
Przeczytaj także: Nowa ustawa konsumencka a zmiany w sprzedaży B2B
- W handlu elektronicznym sprzedawca wyraźnie Cię uprzedzi, że za usługę/towar musisz zapłacić. Na początku zamówienia wskaże jakie są ograniczenia dostawy oraz dopuszczalne sposoby płatności.
- Za skorzystanie z szczególnego sposobu zapłaty (karta, płatność on-line) przedsiębiorca nie będzie mógł od Ciebie żądać wynagrodzenia ponad poniesione przez niego w związku z tym koszty.
- Na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorcy (korespondencyjnie, on-line, telefonicznie) będziesz mieć więcej czasu – zamiast 10 będzie to 14 dni.
- Jeśli odstąpisz od umowy, to zarówno Ty jak i sprzedawca będziecie zobowiązani do wzajemnego zwrotu świadczeń (towaru i zapłaty) niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Sprzedawca może przedłużyć czas zwrotu zapłaty jedynie do czasu otrzymania zwrotu towaru lub potwierdzenia jego nadania.
- Uprawnienia wynikające z wad towaru będziesz dokonywać w ramach rękojmi. Niezgodność z umową stanie się tylko jednym z rodzajów wad.
- Jeśli towar będzie do Ciebie dostarczany przez przewoźnika, na wybór którego wpływ miał sprzedawca – ryzyko uszkodzenia towaru w przesyłce poniesie ten ostatni.
- Gdy skorzystasz z prawa wymiany wadliwego towaru – koszty transportu zwrotu poniesie sprzedawca. Jeśli odstąpisz od umowy – to ty poniesiesz koszty zwykłej przesyłki pocztowej, o ile przedsiębiorca poinformował Cię o takiej konieczności. W przypadku gdy zwrot nie będzie możliwy w zwykły sposób pocztą – koszty poniesie sprzedawca. Jeśli zaś samodzielnie wybierzesz droższy rodzaj przesyłki – to Ty ponosisz koszty dodatkowe.
- Przez rok od nabycia towaru (obecnie to sześć miesięcy) to sprzedawca będzie musiał udowodnić, że wada powstała po wydaniu towaru Tobie.
- Termin odpowiedzialności sprzedawcy za nieruchomości z tytułu rękojmi zostanie wydłużony z trzech do pięciu lat. W pozostałych przypadkach będą to, tak jak obecnie,dwa lata, a przy towarach używanych – możliwe skrócenie terminu do roku.
- Opłata za kontakty telefoniczne z przedsiębiorcą nie będzie mogła być wyższa niż za zwykłe połączenie w Twojej taryfie.
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
TusiaOla / 2014-09-01 11:19:44
Zgrabne podsumowanie.
Trzeba znać swoje prawa. I obowiązki też.
Ja się nawet szkolę z tej nowej ustawy, robię sobie w wolnej chwili kurs e-mailowy ze zmian w prawie e-commerce. Już nawet sporo umiem :) Ale dzięki za przypomnienie najważniejszych zmian.
[ odpowiedz ] [ cytuj ]