eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo gospodarczeZamówienia publiczne w nowych realiach prawnych

Zamówienia publiczne w nowych realiach prawnych

2014-03-06 00:30

Zamówienia publiczne w nowych realiach prawnych

Zamówienia publiczne w nowych realiach prawnych © Ingus Evertovskis - Fotolia.com

Ostatnie miesiące przynoszą kolejne zmiany w zakresie regulacji dotyczących zamówień publicznych – jak się okazuje, nie tylko na poziomie krajowym. 24 grudnia 2103 r. weszła w życie nowelizacja ustawy PZP w zakresie podwykonawstwa, po której w niedługim czasie, bo już 7 lutego 2014 r. Sejm uchwalił kolejne zmiany. Tym razem w zakresie obniżenia progu bagatelności i odformalizowania procedur zamówieniowych dla zamawiających prowadzących badania naukowe i prace rozwojowe, a także dla instytucji kultury i sztuki.

Przeczytaj także: Zamówienia publiczne bez korupcji: jak to zrobić?

To jednak nie koniec zamówieniowych nowości, ponieważ 11 lutego 2014 r. Rada Unii Europejskiej przyjęła nowe dyrektywy zamówieniowe, tj.:
  1. dyrektywę w sprawie zamówień publicznych, która zastąpiła dotychczasową dyrektywę 2004/18/WE (tzw. dyrektywę klasyczną);
  2. dyrektywę w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorze gospodarki wodnej, energetyki i usług pocztowych, która zastąpiła dotychczasową dyrektywę 2004/17/WE (tzw. dyrektywę sektorową);
  3. dyrektywę w sprawie udzielania koncesji, która tym samym ustanawia (wydziela) odrębny reżim dla udzielania koncesji.

Dyrektywy wprowadzają szereg rozwiązań, które już obecnie funkcjonują w polskim systemie zamówieniowym, takich jak np. umożliwienie dokonywania przez zamawiających bezpośrednich wypłat na rzecz podwykonawców, lub wymóg, aby podmiot udostępniający swoje zasoby w zakresie wiedzy i doświadczenia w trybie art. 26 ust. 2b ustawy PZP (na które następnie powołuje się wykonawca w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu) ma brać udział w realizacji takiego zamówienia.

fot. Ingus Evertovskis - Fotolia.com

Zamówienia publiczne w nowych realiach prawnych

Do najistotniejszych z punktu widzenia stron postępowania nowości zaliczyć można obowiązek wprowadzenia do regulacji krajowych komunikacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym w formie elektronicznej.


Niezależnie od powyższego, dyrektywy zawierają także wiele innowacyjnych dla polskich zamówień publicznych rozwiązań. Podstawowym celem zmian było wprowadzenie do procedur zamówieniowych narzędzi umożliwiających zamawiającym optymalizację procesu udzielania zamówień, a jednocześnie nieznaczne jego odformalizowanie, uproszczenie i przyspieszenie.

Do najistotniejszych z punktu widzenia stron postępowania nowości zaliczyć można obowiązek wprowadzenia do regulacji krajowych komunikacji pomiędzy wykonawcami a zamawiającym w formie elektronicznej. Takie rozwiązanie z pewnością przyczyni się do zwiększenia płynności wymiany korespondencji i przyspieszy procedurę. Będzie też nowością w polskiej ustawie PZP, która obecnie obliguje do przestrzegania wymogu pisemności postępowania, w związku z czym komunikacja elektroniczna bywa dopuszcza przez zamawiających jedynie jako dodatkowa i wymagająca pisemnego potwierdzenia.

Nowe dyrektywy przewidują również szereg ogólnie rozumianych „usprawnień” procedury, takich jak np. ułatwienie skorzystania przez zamawiających z niezbyt popularnego dotychczas trybu negocjacji z ogłoszeniem oraz jeszcze rzadziej stosowanego trybu dialogu konkurencyjnego. Kolejną zmianą będzie skrócenie terminów przewidzianych na składanie przez wykonawców wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu i na składanie ofert, co z założenia ma przyspieszyć czas trwania postępowań.

Rada Unii Europejskiej zajęła się także kwestią określenia maksymalnego poziomu wymagań stawianych wykonawcom w zakresie zdolności ekonomicznej i finansowej, które nierzadko nie korelują z faktyczną wartością postępowań. Jednak równolegle położyła większy niż dotychczas nacisk na obowiązek szczegółowej weryfikacji przez zamawiających sytuacji podmiotowej wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego. Jak wymogi te sprawdzą się w praktyce i czy nie będą stanowiły utrudnień dla zamawiających, pokaże czas.
Za istotną uznać również należy zmianę wprowadzoną w zakresie kryteriów oceny ofert, tj. odejście od ugruntowanego już w świadomości większości zamawiających kryterium najniższej ceny i pojęcia „oferty najkorzystniejszej ekonomicznie”. Dyrektywy w dalszym ciągu dopuszczają aby cena była jedynym kryterium oceny ofert, jednak umożliwiają zamawiającym skonstruowanie kryteriów w sposób zwiększający znaczenie jakości oferowanych przez wykonawców towarów i usług, a także np. kosztów użytkowania przez zamawiającego danego przedmiotu zamówienia. Inaczej mówiąc, oferta najkorzystniejsza powinna być w myśl nowych regulacji ofertą najkorzystniejszą ekonomicznie, ale z punktu widzenia zamawiającego.

Państwa Członkowskie muszą implementować dyrektywy do krajowych porządków prawnych w terminie 24 miesięcy od dnia ich wejścia w życie.

Matylda Kraszewska, Radca Prawny w

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: